pondělí 17. února 2014

POSLUŠNÁ DCERA

Autor: Jasmin Darzniková
Překlad: Kamila Weiserová
Nakladatelství: Ikar, 2011
ISBN: 978-80-249-1523-4

Počet stran: 332


Jasmin Darzniková
narodila se v Teheránu. Je autorkou článků v řadě předních amerických deníků a časopisů, např.: New York Times, Washington Post, Los Angeles Times, atd. V současné době přednáší angličtinu na Washington and Lee University.


Podtitul knihy: Příběh čtyř generací iránských žen


Poutavý příběh začíná v Americe, kde Jasmin náhodou objeví starou fotografii své matky Lílí, na které je vyfocena jako nevěsta, ale kdo je ženichem? Není to Jasminin otec...Matka nejdříve mlčí, ale nakonec posílá Jasmině kazety, na kterých vypráví historii jejich iránské rodiny. Vyprávění začíná u babičky Kobry a dědy Sohrába. Kobra se narodila jako deváté dítě a vyrostla z ní nejkrásnější dívka v rodině. Bohužel osud jí změnil  vlastní bratr, když prohrál v kartách a nabídl protihráči svou sestru za manželku...manželem se jí stal Sohráb. Rozmazlený a násilnický muž. Po několika letech bití, opustí Kobra svého muže, ale své děti Lílí a Nádera musí nechat otci. Odteď je budou vychovávat Sohrábova matka se  sestrami  a nevlastní Sohrábovy matky...
Další osudy iránské rodiny si už musíte přečíst sami...

"Bylo mi jedenáct, když si mě vybral."
Doposud zněl matčin hlas na pásce klidně, teď se však příběh změnil v jednolitý pláč. Když začala mluvit o Kázemovi, dokonce i po padesáti letech ztrácel její hlas svou obvyklou podobu - byl tak přiškrcený a zlomený, jako by k ní vůbec nepatřil.


"Nic jsem neměla, nebyla jsem nikým. Rozvedená žena nebyla v očích tehdejších lidí o nic lepší než prostitutka. Ale mému otci se podařilo znovu ze mne vytvořit člověka, což byl v mém životě druhý zázrak."

Mám ráda knihy s touto tématikou, po přečtení jsem vždy ráda za to, kde jsem se narodila. I když na naši malou zemičku v srdci Evropy často nadáváme, musíme si uvědomit, že by to mohlo být i mnohem mnohem horší....
Knížka se velmi dobře četla, není nijak objemná a příběh není nikde zbytečně roztahaný a nudný. Možná je to i tím, že nejde o fantazii autorky, ale o opravdový životní příběh její rodiny....


Hodnocení: /5





Subscribe to Our Blog Updates!




Share this article!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Return to top of page
Powered By Blogger | Design by Genesis Awesome | Blogger Template by Lord HTML